OBS!!! Copyright på alla mina foton!!!

torsdag 24 april 2008

Gult är INTE fult.....

Egentligen.. hur kan man tycka att 'gult är fult'? Lite tråkig ramsa det där.... Alla underbara vårblommor är ju gula... nästan alla ... i alla fall övervägande gula ..... sedan är det klart att det finns andra färger. Men jag tycker nog ändå att det är den gula färgen som är överrepresenterad på vårkanten.
För överallt i rabatter och dikeskanter tittar små gula blommor upp och strålar i kapp med vårsolen.
De kommer med löftet om värme..... och hopp om att vi kan lägga vintern bakom oss.

Små narcisser. Rip van Winkel.


En söt dubbel gulsippa.


Den sagolika vackra svenska rosen! Och allas hatobjekt.... strålar som en sol.... vår maskros... Den är så underbart vacker! Jo jag tycker faktiskt det!


Tussilago! Allas lilla vår-älskling!!!! Den första blomma som jag håller utkik efter på våren.




Hmm... känner mig nog kluven till denna svalört... Nästa år när den växt till sig så kanske den tilltalar mig mer. Samtidigt tycker jag att den är skithäfftig om man får lov att säga så?


Enkel gul svalört med mörkt röda blad.... läckerbit där!



En gudomligt söt svalört som jag fick tag i förra året. Ljusgul fylld och alldeles UNDERBAR!!!



Svalörten Coppernob! En helt underbar svalört. Förutom att blomman är fantastiskt vacker har den också läckert blanka mörkröda blad ! Den kombinationen är oslagbar!



Fylld kabbeleka. En favorit i dammkanten.


Fylld svalört.



Lilla sippan 'Elin'. En favorit bland sippor med sin röda baksida.


Små underbara tulpaner som återkommer varje år och som förökar sig i lagom takt.. lyser ikapp med solen!

8 kommentarer:

  1. Åh, så fin Elin är! DEN får jag försöka jaga fatt någonstans ifrån (tips?).
    Du har så rätt när det gäller gult - dessutom är gult inte EN färg utan massor!

    mvh, Anja

    SvaraRadera
  2. Hihi... ja... Elin finns nog bara här... så det blir till att komma och hämta ? Hon växer dock inte allt för fort tyvärr...
    Linda

    SvaraRadera
  3. Finns många små vackra blommor i gult .. och lilla sippan Elin var ju en riktigt läckerbit, och de små tulpanerna har jag och älskar verkligen när de dyker upp på vårkanten..Kram på dig../ Monica

    SvaraRadera
  4. Ja du Linda!
    Har man en stressig dag och kommer hem och läser dina komentare på vår blogg kan man inte annat än att få sig ett riktigr gott skratt.
    Jag kan inta säga det samma om dina bilder (även om jag vill ge tillbaka med samma mynt)
    Den där Svalörten var mycket intressant...jättefina allihop.
    Den rödbladiga har vi faktiskt själva...så det så.
    MVH Ken
    PS. Carina har nog känt piskan för hon har varit ute och gjutit i dag.DS

    SvaraRadera
  5. Vilka skönheter!!!! Dom har jag aldrig sett förutom den enkla svalörten med röda blad.´Den har vi som Ken skrev. Jo jag har gjutit ,men sen smet jag faktiskt iväg. Jag tyckte att jag var värd en loppis runda. Det är tufft att vara betongarbetare, man måste unna sig lite förströelse i denna bransch. Jag har så tuff chef hon driver mig med piskan. Imorgon måste jag nog smita en stund till. Ja,ja lilla skurk jag ska bara köpa lite mer betong!
    Förresten så tror jag att det är inne att tycka gult är fult, för inte kan man väl säga att en blomfärg är ful???
    Kram
    Betongslaven.

    SvaraRadera
  6. Linda
    Visst brukar svalört växa snabbt sprida sig ganska kraftigt :)
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera
  7. Tänk att vi hade svalört i huvudet samma dag! Hihihi
    Men visst är de vackra.
    Coppernobb såg ju läcker ut i blomman. Den blir det till att leta efter.
    Och Elin är ju underbar.
    Ha en bra dag.

    Kram Mari i Marieholm

    SvaraRadera
  8. Lilla Elin är gudomligt söt!! Många fina bilder! jag måste erkänna att gult har inte varit min favoritfärg direkt, men börjar acceptera den mer och mer. Du har ju rätt i att den är oerhört vanlig bland vårblommorna...och även på höstkanten.

    SvaraRadera

Blir så glad för minsta kommentar!